2013.12.09.
18:56

Írta: Laci Ifj Moldván

8.rész Szégyen a futás, főleg ha szarul csinálod!

Egy sportot tudtam, hogy soha nem fogok művelni, akármi történjék.Ez a futás, pontosabban kocogás.

Utáltam már a látványát is.Egyik nap aztán láttam egy futót, futott kifele a városból. Olyan jól nézett ki ahogy csinálta, könnyedén, lazán. Gondoltam meg kellene próbálni, de hamar elhessegettem az ötletet.Inkább bicajozok, azon mégiscsak ülni lehet:)

 Egyik nap persze kaptam egy defektet(már 124x), plusz kerékproblémáim voltak. Hátratoltam a biciklit, hogy majd holnap megcsinálom.Pató Pál úr még 1 hét múlva is ezt mondta.Már nagyon hiányzott a bringa.Egyszer csak eszembe jutott, háhá ott a futás! Nem kapok defektet, nem veri fel a lószart a kerék, irány kocogni!

Gyönyörű idő volt, tavasz.Elindultam gyaloglásban, majd mikor éreztem, hogy bemelegedtem elkezdtem kocogni kifele a városból! Vagyis csak akartam:).Mert ki nem jutottam körülbelül 800métert "kocogtam", bár ez nem a jó szó rá. Inkább mint lőtt vad a halála előtt.

Mi a picsa, gondoltam ez ilyen nehéz? Akkor 96 kiló voltam nem voltam egy hattyú, de nem éreztem magam kövérnek. Akkor mi a pék fasza van. Ilyen csicska buzi vagyok, hát megkergetnek még elfutni se tudok. Nagyon ki voltam akadva magamra.

Hazaérve, utánanéztem ennek a sportnak, konstatáltam, hogy az összes hibát elkövettem amit kezdő futó elkövethet:).

Ezért mondom, mindennek utánanézni, ahogy Lenin mondta:Tanulni, Tanulni, Tanulni!:)

Előtte elolvastam volna egy futós oldalt, megspóroltam volna egy kudarcot, mindegy! Te tanulj ebből!

-Túl gyorsan futottam

-Túl nagyokat léptem

-Szarul lélegeztem..tovább is van mondjam még :), úgy futottam, hogy nagy volt a súrlódás és magamat szopattam.

Ennek az egésznek van viszont egy jó oldala, és mindig a jó oldalra kell fókuszálni. Ez a beégés megint kiváncsivá tett és elindította a motíváció nevű doppingszert. Azt gondoltam leszarom, hogy én 96 kiló vagyok, kocogni fogok és sokat!

Így is lett! Vettem egy futócipőt (csak szakboltban vegyetek, nem az a lényeg hogy csicsapicsa legyen, hanem a lábtípusodhoz illeszkedjen). Ott úgyis segítenek.

Elolvastam egy csomó futással foglalkozó oldalt. Egyébként rájöttem, hogy megint milyen szűk látókörű voltam. A futás egy kurva jó sport, nagyon fejleszti a szívet és az érrendszert, tüdőt, de ami meglepett, hogy mentálisan nagyon jót tesz. Hasonló mint a meditálás.

Elkezdte kocogni, elképesztően fejlődtem, viccen kívül. Alkalomról alkalomra jobban éreztem magam és növeltem a távot, mindösszesen 5-6 hónapot rendszeresen heti 3 alkalommal.Elértem azt, hogy 7 km-nél kevesebbet sosem futottam .A legtöbb 12 km volt. Persze ez profi szemszögből édeskevés de a személyes fejlődés szempontjából egy volt bagóstól jónak tűnt.

Most jön megint a fekete leves, mert ez egy ilyen világ:) Annyira belefeledkeztem a futásba, hogy nem vettem észre, hogy a futás a nehezen visszaszerzett izmaim maradékát is lepucolta, mint Mári néni a halat. Annyira hülyén néztem ki, hogy hihetetlen. Ez csak kb. 5 hónap múlva tudatosult bennem. Egy kicsit még lejjebb fogytam de nem számottevően, kb. 94 kiló voltam.Én voltam a napon megolvadt ropi és vattacukor keveréke.Azért írom ezt le mert sokan ész nélkül fogyókúráznak, csak azt nem veszik észre, hogy nem zsírból fogynak, hanem izomból. Az izom meg nagyon kell az élethez higgyétek el.

Amit akartam azt hiszem elértem, tudtam kocogni 10-12 km-t megállás nélkül, állóképességem kurva jó lett, néha visszamentem a terembe zsákolni és magam is meglepődtem, hogy 20-25 percet egyfolytában tudtam püfölni a zsákot.

Viszont nagy árat fizettem, ütőerő nagyon lecsökkent, szarul néztem ki, és összesen 16 fekvőtámaszt tudtam megcsinálni :) (5 hónappal azelőtt 70-et)

Rájöttem, hogy baszni meg szűzen maradni nem lehet egyszerre.Egy biztos volt, fusson a faszom!

Viszont lassan összeállt egy kép az egészségről, sportokról, tudásról.Rájöttem, hogy gyakorlatilag nagyon pozitív hozadéka volt, hogy annyi mindent kipróbáltam, mindegyik hozzárakott az életemhez valamit, azáltal, hogy adott célokat, még ha kicsiket is, megtanított egy csomó dologra.Rengeteg tudást szedtem magamra így.

Maradt a kérdés: Hogyan tovább?

Erről a következő részben írok.

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://asoka-edz.blog.hu/api/trackback/id/tr715683463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Narancskommunista (törölt) 2014.03.14. 13:41:53

Üdv!
A hülyén néz ki az nagyon relatív. Minél szélsőségesebb irányba fejlődsz, annál több ember szemszögéből nézel ki hülyén, lásd pl. a másik véglet a profi testépítők.

Megjegyzem, az hogy tudtál 10-12 km-t megállás nélkül kocogni, az nem azt jelenti, hogy kurva jó volt az erőnléted. Kb. ez az a szint, ami minden embernek szükséges lenne ezen a téren, tudom a valóság nem ez.

Laci Ifj Moldván · http://www.bodysportshop.hu 2014.03.14. 15:09:51

@Narancskommunista:
Üdv!
Az erőnlétet nem ok,okozatként értettem, de mindegy.
Köszönöm a "pozitív" értelmezését a posztnak!
Üdv!

Narancskommunista (törölt) 2014.03.15. 22:15:53

@Laci Ifj Moldván:
Üdv!
De, ok-okozatként említetted, csak nem úgy, ahogy az én kommentemet most értelmezed. Te úgy értetted, hogy a futásnak köszönhetően jó lett az erőnléted, rólam pedig azt gondolod, hogy úgy értettem, hogy mivel 10-12 km-t megállás nélkül le tudtál futni, ezért jó volt az erőnléted (pedig én nem pusztán ebből vontam le a következtetést, igaz a többit nem írtam oda, félreérthető voltam). Pedig nem így értettem, de mindegy.

Többet nem írok ide, akármit írok, te támadásként veszed, mondjuk ahhoz képest, amit a futókról írsz itt és másik posztban, szerintem a kritikát is tudnod kéne fogadni.

Laci Ifj Moldván · http://www.bodysportshop.hu 2014.03.16. 08:50:36

@Narancskommunista:
Üdv!
Nem baj, ha nem egyezik a véleményünk, szerintem ezért éppen írhatsz, ha gondolod! Azzal, hogy nem írsz, aláírod, hogy te sem bírod a kritikát. Amennyiben nem fogadnám a kritikát, egyszerűen kibasználak és kész:). Jó meglátásaid vannak, de kicsit negatív vagy szerintem. Mintha nem értenéd a lényegét az írásoknak, vagy csak simán kekec legény vagy:). Lehet nem jön le, de én csípem a futást, és a futókat, sok futó, bringázó ismerősöm van. Ők nem sérültek be! Én annak is örülök, ha valaki olvassa a z irományaimat! Szerintem ha tudod, olvasd el a többi blogot, és írj nyugodtan, lehet egyszer egyet is fogunk érteni!
Szia

Narancskommunista (törölt) 2014.03.17. 15:37:08

@Laci Ifj Moldván:
Üdv!
Ok, megfontolom amit írsz, lehet tényleg túl negatív vagyok.

Én leginkább itt arra akartam rámutatni, hogy az a tény, hogy a futástól csökken az izomzat (mondjuk az sem mindegy, milyen tempójú és milyen mennyiségű futástól), nem biztos, hogy probléma. A szervezetünk olyan, hogy ahhoz alkalmazkodik, amit csinálunk, ha sokat súlyzózol, akkor amennyiben a táplálkozásod is megfelelő, erősebbek lesznek az izmaid, de a nagyobb izomtömeg pl. futásban hátráltathat, ha egész nap csak ülsz, és nem mozogsz, akkor minden szempontból leépülsz, ha pedig sokat futsz, akkor zsír és izom egyaránt fogy, mert alapvetően nem a nagy izomtömegre van szükség a hosszútáv futáshoz, viszont javul az erőnlét és az állóképesség (nem tudom mi a precíz kifejezés erre, de valójában nem ugyanarról van szó, nekem pl. most katasztrófa az erőnlétem, de viszonylag rendben van az állóképességem). Ez a futókat kicsit sem fogja zavarni, hiszen pont az volt a céljuk, hogy a kedvenc hobbijukban fejlődjenek. Az élsportoló atlétáknál anno szokás volt a hosszútávfutókat botlábúnak nevezni. Az erőnlét és az állóképesség meg valójában a szív és az érrendszer állapota, teljesítménye, azt hiszem nem kell mondanom, hogy még az izomzat állapotánál is fontosabb a jövőbeli egészségügyi kilátásokat tekintve. Nekem semmi baj a testépítéssel, de jellemzően azt tapasztaltam egyetemista koromban, hogy míg nagyon sokan súlyzóztak, nagyon kevesen törődtek eközben az erőnlétükkel, mert nagyrészt a látszat számított nekik. Természetesen ezt nem neked szánom kritikának, mert te törekedsz az egyensúlyra az írásaid alapján.

Laci Ifj Moldván · http://www.bodysportshop.hu 2014.03.17. 16:46:03

@Narancskommunista:
Üdv!
Látod, ezzel az írásoddal, egyet tudok érteni teljesen! Az arany középút lenne a megfelelő, ez alól kivétel ha valaki egy bizonyos sportért van megveszve, mert azt az embert, nem fogják érdekelni az esetleges negatívumok, vagy hátrányok sem!
Üdv!

inf3rno 2015.07.14. 22:14:39

Futásban szerintem meg kell különböztetni az állóképességre, erőállóképességre és erőre történő edzést. Az első (állóképesség) alacsony intenzitású, hosszú ideig tart (10+ km), és 1-es típusú izomrostokat edzi. A második (erőállóképesség) közepes intenzitású, közepes ideig tart (1-5km), és 2a típusú izomrostokat edzi. A harmadik (erő) nagy intenzitású, rövid ideig tart (max 2 perc, 50-800m) és 2x típusú izomrostokat edzi. Nyilván ha valaki úgy csinálja, mint te, hogy edz állóképességre fél évet, akkor nem kell csodálkoznia, hogy közben csökken az ereje. Ez kimondottan igaz, ha mást nem edzel közben, pl súlyzós guggolásokat, sprinteket, felső testre erőedzéseket, stb. Általában kombinálni szokták a kettőt a hosszútávfutók is, de azt is ésszel kell, mert az erő és az állóképességi edzés interferál egymással. Az állóképességi edzés le szokta rontani az erőedzések eredményét, ha túl sokat iktatsz be belőle. Ami még fontos, hogy hosszabb távokra érdemes szénhidrátot magaddal vinni, és pótolni közben, mert különben izomból pótolja a szervezet. Szóval szerintem tévesen vontad le a konklúziót. Jó dolog hosszú távokat futni, de azt is ésszel kell. Próbáld ki mondjuk a 20x100m-t vagy a 10x400m-t, kisebb pihenőkkel az ismétlések között. Egész más lesz az eredmény...
süti beállítások módosítása